Ofte stilte spørsmål
Jeg kommer meg ikke inn i leiligheten, hva gjør jeg?
Ring Avarn Security på 916 45 956. Styret sitter ikke på nøkkel til leilighetene. Du må kunne legitimere at du er eier/leietaker til Avarn. En egenandel for utrykning må påregnes.
Kan jeg leie ut leiligheten?
Ja, men send e-post om leietaker og leieforhold til både styret og forretningsfører.
Jeg vil bestille en ny nøkkel.
Send e-post til styret der du ber om fullmakt til å kopiere opp. Det er ikke tillatt å kopiere opp hvor som helst. Styret vil gi deg instruksjoner.
Hva gjør jeg hvis brannalarmen løser ut i min leilighet?
Se brannalarminstruksen. Det plikter alle beboere å gjøre seg kjent med denne, og denne sendes ut ved hver innflytting.
Jeg ønsker å klage på en nabo.
Klager kan ikke håndteres per telefon, og må derfor sendes skrifltig. Send e-post til drivhusvegen@gmail.com med emne som inneholder ordet "Klage" eller benytt kontaktskjema. For at vi skal kunne behandle en klage, må det være et brudd på vedtekter eller husordensregler. Det er svært viktig at du nevner hvilken av reglene du mener er brutt. Dersom det dreier seg om personlige konflikter og uenigheter med naboer, vil ikke det være noe styret kan involvere seg i.
Det er ikke måket utenfor oppgangen/inngangsdøren vår, hva gjør jeg?
Måking er en felles byrde på hele oppgangen, og må gjøres av hver enkelt sameier. Det settes ut snøskuffer og bøtte med strøsand før hver vintersesong. Det er ikke ansatt eller leid inn noen til å måke utenfor oppgangene.
Kan jeg lade elbilen min i kjelleren?
Aneo Mobility er leverandør av elbilladingen. For bestilling av selve laderen, ta direkte kontakt med Aneo på tlf. 46426000 eller https://www.aneo.com/tjenester/mobility/
Alle parkeringsplasser har mulighet til å få installert lader.
Hvor kan gjestene mine parkere?
Sameiet disponerer tre parkeringsplasser i kjelleren, som for tiden er avsatt til gjesteparkering. Er disse opptatte, kan det parkeres utenfor blokk 3/5 på oppmerkede plasser. Vi understreker at de oppmerkede plassene utenfor 3/5 er for gjester, og beboere skal ikke parkere der. Påse at du ikke hindrer fri ferdsel.
Parkeringsplassene i P-garasje på bakkenivå og utenfor Kiwi, er Kiwi sine parkeringsplasser og kan kun benyttes iht. deres regelverk.
Vi opplever problemer med bråk og jaging fra fugler, kan disse fjernes?
Det er en velkjent problemstilling med fugler, særlig måker, på flate tak. Vi har gjennom årenes løp som regel montert skremmefugler for å forsøke å skremme fuglene. Dette har liten til ingen effekt, da fuglene fort blir vant til disse. De koster også en del å montere da vaktmester fakturerer for disse.
Vi fjerner hver høst rester av gamle fugleskremsler, og ber også vaktmester gå opp på taket i løpet av våren for å markere at det er aktivitet, i et håp om at fuglene trekker et annet sted. Vi kan likevel ikke ha aktivitet på taket hver dag for å forhindre det.
Å fjerne reir og fugler er ikke tillatt.
Sameiet stemte i 2023 ned både alternativ med strømskinne og vaier for å hindre fulgene å legge reir, da dette er svært dyrt.
Det er med andre ord ganske lite vi kan få gjort for å få fjernet fuglene, og vi må rett og slett prøve å leve med de, selv om dette er ubehagelig særlig i hekkingen (ca. april-juli).
Jeg har problemer med internett eller kabel-TV, hvem kontakter jeg?
Det er Telia som må kontaktes dersom det er trøbbel med dette: 924 05 050 /https://www.telia.no/kundeservice/kontakt-oss/
Jeg har problemer med ventilasjonsaggregat. Hvem kontakter jeg og er det noe Sameiet dekker?
Vifteaggregat og vedlikehold av dette er hver enkelt sameier sitt ansvar. Det kan være ulike problemer. Sjekk feilmeldingen din opp mot informasjonen i dokumentasjonen til ventilasjonsaggregatet. Her vil du finne vedlikeholdsinstruksjoner og feilsøking. Dokumentasjonen til ventilasjonsaggregatet skal fremkomme i perm / USB-penn som du skal ha mottatt ved anskaffelse av leiligheten.
Om du ikke finner dokumentasjon i perm/USB-penn, kan du finne din modell på nettsiden til Systemair, og derfra sjekke dokumentasjonen til aggregatet.
Hvilken modell du har skal stå inne i selve aggregatet.
For utbedring av feil kan du kontakte Systemair sine forhandlere eller servicepartnere.
Hvor kjøper jeg filter til ventilasjonsaggregat?
Dette kan kjøpes flere steder så lenger det passer. Du kan sjekke Systemair sine forhandlere, eller søke på internett etter filter til ditt ventilasjonsaggregat.
Jeg har problemer med integrerte hvitevarer, hva gjør jeg?
Dette må du løse selv, og så kontakt servicepartner til merket på dine hvitevarer, eventuelt kjøp ny. Bygningsforsikringen kan ikke brukes på dette, fordi egenandelen vil overstige eller være omtrent lik det det koster å bytte til ny.
Hvor får jeg tak i brikker til søppelcontainerne?
Det er Trondheim renholdsverk som eier disse og må kontaktes: https://trv.no/produkter-og-tjenester/nedgravde-losninger/eksisterende-kunde/bestille-brikke/ / 917 54 000
Søppelcontainerne lar seg ikke åpne, hva gjør jeg?
Dersom søppelcontainerne gir en feilmelding, må du kontakte Trondheim renholdsverk som er eier av disse: 917 54 000
Dersom søppelcontainerne ikke lar seg åpne fordi de er fulle, må du forsøke å finne et annet sted - er det fullt er det fullt.
Fjernkontrollen til garasjeporten fungerer ikke/jeg vil ha en ekstra fjernkontroll. Hva gjør jeg?
Ny fjernkontroll kan kjøpes av Portleverandøren på Flatåsen, se også deres nettbutikk. Dersom du bare skal ha en ekstra kan de også hjelpe deg å klone din eksisterende. Dersom du må erstatte en ødelagt fjernkontroll kan du kontakte styret eller en nabo for å få klonet din garasjeportåpner etter du har kjøpt ny.
Jeg vil melde fra om en feil på fellesarealene.
Ta kontakt med styret på e-post eller kontaktskjema. Er det en akutt situasjon (sprukket rør eller lignende), ring styreleder eventuelt Rørvakt hvis du ikke får svar.
En feil jeg har meldt om er fortsatt ikke utbedret.
Vi melder de fleste feilene våre til vaktmesteren vår, da vaktmesteren er kapabel til å utbedre mange ting, og langt rimeligere enn å bestille fag-leverandører. Vaktmester besøker imidlertid bare Drivhusvegen minst to ganger i måneden (noen ganger oftere), så du vil kunne oppleve at det tar noe tid. Dersom vaktmester ikke kan utbedre feilen vil vi bestille fagleverandør.
Hva inngår i de månedlige betalingene til borettslaget, og hvordan justeres disse?
De månedlige betalingene kan splittes i felleskostnader, forretningfører/styrehonorar/forsikring, a-konto varme/varmtvann, parkering og kabel-TV/internett. I tillegg fakturerer forretningsfører pt. 31 kroner i måneden for gebyr for målingsbasert avregning for varme/varmtvann (dette går altså ikke til Sameiet).
Felleskostnadene søker å dekke alt av renhold, vaktmestertjenester, vedlikehold, og drifts- og serviceavtaler, samt felles energikostnader, og vil normalt justeres en gang i året.
Kostnader til kommunikasjon gjelder for kabel-TV og internett, og vil gjenspeile den enhver tid forventede kostnad til vår leverandør, og vil normalt justeres en gang i året, som regel 1. januar.
A-konto varme og varmtvann er en forskuddsbetaling og et estimat på hvor mye din enhet vil forbruke av varmtvann og radiatorvarme. Dersom du blir skyldig eller får tilbake store beløp på den årlige avregningen, anbefaler vi å kontakte forretningsfører for å justere ditt månedlige beløp.
Dersom du har spørsmål til din faktura kan forretningsfører kontaktes.
Jeg har fått regning for varmtvann og varme, og forstår den ikke.
Hvert år, så nærme som mulig 31.12., skal du lese av måleren for varme og varmtvann. Dette danner grunnlag for beregning av din årlige kostnad for radiatorvarme og varmtvann fra Sameiet sine varmtvannstanker.
Det settes etterskuddsvis en årlig pris per m3 varmtvann og per m3 vann til radiator. Denne multipliseres opp med ditt årlige forbruk på de to nevnte målerne. Deretter trekkes din totale årlige betaling på a-konto varme og varmtvann fra beløpet, før faktura eventuelt sendes.
Årsaken til at prisen settes etterskuddsvis, er rett og slett at man benytter faktiske kostnader og faktisk forbruk for å finne faktisk pris per m3.
Dersom du ikke leser av radiatorvarme og varmtvann innen frist, vil ditt forbruk estimeres.
Du kan følge med på forbruket selv ved å jevnlig lese av målerne dine.
Kan jeg oppbevare brannfarlige stoffer i kjelleren?
Brannfarlig gass eller væske skal ikke oppbevares i kjellerboder eller p-kjeller. Dette inkluderer propanflasker for gassgriller og alle varer merket som brannfarlig.
Hvor kan jeg finne kopi av mine fakturaer?
Kontakt johan@boligforvalterne.no
Har Sameiet fjernvarme?
Sameiet Drivhusvegen er ikke koblet på Statkraft sitt fjernvarmeanlegg. I stedet er vi koblet på et nærvarmeanlegg der energien/varmen produseres hos Kiwi Dalgård gjennom solceller, brønnvarme og overskuddsvarme. Dette fungerer ellers på samme måte som fjernvarme. Sameiet får en felles faktura fra Kiwi Dalgård. Behov for energi/varme ut over det vi får fra Kiwi Dalgård dekkes gjennom strøm.
Hvorfor må jeg lese av målerstand, jeg har allerede sendt til kommunen?
Sameiet og kommunen ber ikke om de samme tingene. Kommunen ber om kaldtvann og varmtvann for å få fastsatt vann- og avløpsgebyr. Sameiet ber om varmtvann og radiatorvarme for å få fastsatt riktig energikost. Du betaler kun a-konto, og ikke faktiske energikostnader for radiatorvarme og varmtvann i løpet av året. Ved årsskiftet avregnes dette. Dersom du har brukt mindre enn betalt i a-konto får du penger tilbake, og hvis du har brukt mer må du betale mellomværende. Det avregnes også ved flyttinger.